ceturtdiena, 2008. gada 18. decembris

Dumpīgais latvietis

(lauka pētījums)
Vecākais latvieš-antropologs
Modrais Modris


Lai arī raksts zināmā merā ir saistīts ar pēdēja laika tautsaimniecības šļūcienu pa bezdibenīgo reni, tomēr vēlos atkāpties no šīs nonivelētās tēmas un pievērsties kam citam - latviešu zemnieciskās mentalitātes izpētei. Pētījuma norise notika reālā laikā pie dižākās Baltijas valsts parlamenta ēkas 18.decembvrī plkst 8:30. Pētījuma norises laikā aptuveni tūkstots vidējo latviešu vienlaicīgi sarīkoja trīs piketus*. Notikumu kontekstā teiciens "divi latvieši - trīs partijas" strauji izgāja no modes.

Attiecīgi šajā rakstā lasītājam būs iespēja iepazīties ar latvieš-antropoloģijas pētījuma rezultātiem. Galvenie pētījuma rezultāti liecina, ka latviešu piektētāji pēc arējās uzvedības formām ir iedalāmi trīs lielās kategorijās:

  • vadamalas-uzsvārča-stūrī-asaru-slaukošais latvietis
  • bravūras brandavīna latvietis
  • "kas es esmu" latvietis
Katram piketētāju tipam ir savas unikālās iezīmes, kas viņu būtiski atšķir no pārējim vidējiem latviešiem, kā rezultātā šie indivīdi nemaz nav tik vidēji.

Vadamalas-uzsvārča-stūrī-asaru-slaukošais latvietis

Jāatzīst šis ir viens no arhetipiskākajiem latviešu sugas pārstāvjiem, kas gari un plaši ir aprakstīts latviešu literatūrā un apdziedāts folklorā. Šim piketētāju tipam piemīt kulturāli sejas vaibsti un klusi, nemanāmi izkliegti lamu vārdi, kas parasti aprobežojas ar saimnieksētas dzīvnieku uzskaitījumu - cūka, govs utt.

Bravūras brandavīna latvietis

Atšķirībā no iepriekšējā piketētāju tipa, šīs piketētāju kategorijas pārstāvji ir bezgala pramatiski un (varētu teikt pat) emocionāli primitīvi. Bravūras brandavīna latvietis piketa laikā parasti ir bruņojies ar nacionālā sporta veida atbalsta atribūtiku - taurīti, bungām, mēģinot izpūst/izsist nu jau tik pazīstamo: "tū tū tu tu tūū, tu tu tu tu - tū tūū (sarauj)!" un hokeja nūju, pie kuras pielīmēts protesta plakāts. Tomēr šim arhetipam ir zināma līdzība ar vadamalas-uzsvārča-stūrī-asaru-slaukošo latvieti, jo noraugoties uz ienīsto vadoņu sejām viņi tomēr izvēlas savas kurpes paturēt pie sevis, nevis izmantot tās gravitācijas likuma apstiprināšanai kā tas notiek citās pasaules malās.

"Kas es esmu" latvietis

No antropoloģijas viedokļa "kas es esmu" latvietis ir pilnīgi jauna piketētāju suga politiskajā faunā. Varētu pat teikt - sensācija! Kā novēroja pētījuma autors, šī piketētāju suga ir gados jauni Latvijas iedzīvotāji, kas kā lakmusa papīrs ir pilnībā uzsūkuši Latvijas politisko kultūru. Runa šajā gadījumā ir par Tautas Partijas jauniešu organizāciju, kas piketējot atbalstīja kārtējo zemes pārdalīšanu un vienlaicīgi paspēja vērsties pret opozīcijas partijām, kuras pie bizēm nav bijušas vismaz trīs gadus. Lielāku intelektuālu trulumu no politiskās kultūras viedokļa nav iespējams iedomāties, kā vien salīdzinājumu, kur Luijs IVX mēģinātu apvainot Francijas zemniecību par pārlieku smalku dzīvesveidu.

Latvijas politiskā faunā ir novērojamas arvien jaunas un jaunas mutācijas, par kurām arī ziņosim nākotnē!
____________________________________
* Skatīt latviešu attiecības ar skaitli trīs šeit

2 komentāri:

Jezups Dropings teica...

labs :)

ceturtais - viskuplākais piketētāju tips - žurnālisti un novērotāji (tādi kā tu, kas bezkaislīgi izķidā demokrātijas ilūziju upurus)

Henriks Norvēģijā: teica...

Tos varētu nosaukt par "Paskatīšos ka kas nu notiks" pasugu :)